Norrtälje

Klubb 13048 - Distrikt 2350 - Charternummer

Norrtälje Rotaryklubb arbetar humanitärt – lokalt och globalt

Torsdagsluncher i Norrtälje med föredrag
Rotary är ett fantastiskt nätverk för dig som vill skapa professionella kontakter med personer inom olika yrkesgrupper. Norrtälje Rotaryklubb träffas varje torsdag kl 12-13 i centrala Norrtälje för att umgås och nätverka över en god lunch. Ett viktigt inslag är de inbjudna föredragshållare som på varje lunchmöte håller ett föredrag på ca 30 min. Totalt får du möjlighet att höra ca 40 olika föredrag per år med ofta överraskande ämnen. Alla medlemmar uppmuntras att ta med egna gäster till lunchmötena.

Fred och en positiv global utveckling – i Norrtäljes sedan över 70 år
Norrtälje Rotaryklubb startades 1944, är politiskt och religiöst obunden och arbetar i olika projekt med humanitär inriktning. Vi tar en aktiv roll i samhället samt genom våra yrkesroller och våra olika rotaryprojekt. Integration är ett viktigt arbetsområde för oss. Norrtälje Rotaryklubb ingår i Rotary International där vi arbetar i över 200 länder för att skapa en bättre värld, förståelse över gränserna och fred. Det kan handla om att utrota polio i världen, utbilda inom freds- och konflikthantering, att skicka läkare till utsatta områden i utvecklingsländer, borra brunnar i Afrika, motverka droger bland ungdomar, eller att bistå med katastrofhjälp vid internationella kriser.

Ideellt arbete på hemmaplan
Exempel på Norrtälje Rotaryklubbs utåtriktade lokala engagemang är de stipendier som vi och Norrtälje-Roden Rotaryklubb delar ut varje år. Exempel på stipendiater inkluderar Norrtälje kvinnojour, Norrtälje mansjour, Sjöräddningens ungdom, Anhörigvårdarna i Norrtälje, RFSL Roslagen, Brottsofferjouren, OK Roslagen samt Roslagsblomman. Under många år har Norrtälje Rotaryklubb även jobbat med information för drogprevention samt ordnat tingsvärdar som ideellt stöttar vittnen vid Norrtälje Tingsrätt i samband med rättegång. Vi sponsrar även ungdomar från Norrtälje kommun som vill studera utomlands via Rotarys ungdomsutbyte, samt utländska ungdomar går ett gymnasieår i Norrtälje. Sedan länge jobbar våra seniorer med att göra Borgmästarholmen inbjudande och lättillgänglig för allmänheten, bland annat genom parkvård och gärdsgårdsbyggen. Vi samarbetar även med Uppsala Rotary Peace Center som är ett av Rotarys sju internationella peace center i världen. Norrtälje Rotaryklubb hela Norrtälje kommun som upptagningsområde.

Norrtälje Rotaryklubb välkomnar nya medlemmar

Vem kan bli medlem?

Norrtälje Rotaryklubb vänder sig till aktiva män och kvinnor som har en anknytning till Norrtälje kommun, t ex genom att bo eller arbeta här. För att bli kunna bli invald måste du vara rekommenderad av en rotarymedlem.

Det här förväntar vi oss av dig som medlem:

• För att du ska få god nytta av ditt medlemskap – samtidigt som vi får lära känna dig – vill vi att du ska komma på minst 50 % av våra lunchmöten som vi har varje torsdag. Har du ibland svårt att vara med i Norrtälje just på torsdagar, kan du även delta i andra rotaryklubbars möten och på så sätt komma upp i 50 % närvaro. Men med detta sagt vill vi ändå att du halvårsvis i genomsnitt deltar i minst 30 % av Norrtälje Rotaryklubbs lunchmöten. De flesta av oss har förstås betydligt högre närvaroprocent än så, och vår klubb har som målsättning att närvaron i genomsnitt ska överstiga 50 %. Du är som medlem även välkommen att besöka Sveriges övriga ca 550 olika rotaryklubbar samt de ca 32 000 klubbar som finns utomlands. Det finns en app som gör det enkelt att hitta alla dessa klubbars möten. Många av våra medlemmar besöker regelbundet Norrtälje Roden Rotaryklubb som lunchar på måndagar i centrala Norrtälje. Du får även tillgodoräkna dig närvaro om du deltar i virtuella rotarymöten som blir allt mer populära. Många klubbar erbjuder även frukost- och middagsmöten.

• Att du, efter några år som medlem, kan tänka dig ett förtroendeuppdrag som du är lämpad för. Tanken är att så många som möjligt ska få möjlighet att delta i klubbens lite mer formella arbete, så vi byter ofta befattningshavare på olika poster.

• Att du på ett lunchmöte håller ett ego, ett ca 20 minuters föredrag om dig själv, inom ett år efter att du blivit invald.

• Att du betalar medlemsavgift, fn 750 kr/halvår samt för de luncher du deltar i, fn ca 105 kr/måltid.

Fem skäl att bli medlem i Rotary:

1.    Större personligt nätverk, både i Norrtälje, nationellt och internationellt. Exempel på de många yrken som finns representerade hittar du på www.rotary.se under ”medlemskap” och ”vad innebär medlemskap”.

2. Intressanta föredrag med inspirerande talare som ger dig ny insikt. Norrtälje Rotaryklubb har lunchmöte kl 12-13 varje torsdag med ett aktuellt föredrag.

3. Personlig utveckling genom engagemang. Rotary är Sveriges största community där medlemmarna bidrar med tid, kunskap och kontakter för att göra gott i samhället.

4. Du gör något bra för världen.

5. Du breddar ditt nätverk i Norrtälje och får vänner för livet.

Kontakta oss redan idag!

På den här hemsidan hittar du telefonnummer, mail och andra kontaktuppgifter till våra styrelsemedlemmar. Ta kontakt och berätta att du är nyfiken på vår klubb så bjuder vi in dig till ett möte.

Läs gärna mer på www.rotary.se – om Rotary i Sverige och världen.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 53