Back to school India

söndag 1 augusti 2021

Anders Eriksson

Back to school India

Under 2021-22 ser vi till att 100 barn i staden Gulbarga kan börja skolan igen, efter Covid-pandemin. Projektet heter Back to School – India och drivs i samarbete med Gränna Rotaryklubb.

Viktig satsning på barns utbildning
Den första och andra vågen av pandemin med covid-19 slog hårt mot barn i Indien och deras utbildning. För många elever innebar det ett och ett halvt förlorat läsår. Särskilt drabbade är de elever vars föräldrar blev av med jobbet och som därför inte hade råd att låta sina barn återgå till skolan i höstas då de indiska skolorna öppnade igen. Barn utan utbildning får sämre livschanser och faller lätt offer för fattigdom, barnarbete, för tidig familjebildning, utnyttjande och psykiskt lidande. Flickor är en särskilt utsatt grupp.

Generösa Norrtäljebor

Tillsammans med Gränna Rotaryklubb satte vi upp målet att under 2021 stödja 100 barn på St John School i Gulbarga, Indien, när skolan öppnade igen i september 2021. Ett läsår på St John School i Gulbarga kostar i genomsnitt 2.300 kr och skolans rektor gjorde en noggrann prioritering vilka barn som behövde full sponsring – och vilka som behövde 25, 50 och 75% stöd för att klara skolavgiften. I våras sökte vi och fick 30.000 kr ur Rotarys U-fond. Under hösten har vi tagit emot medlemmars gåvor, sponsring från företag, ordnat loppis på Norrtälje julmarknad och hållit föredrag och andra aktiviteter. Många av de planerade evenemangen fick ställas in pga pandemin – ändå har vi nu i januari fått ihop fantastiska 40.000 kr. Sammanlagt har vi i Norrtälje alltså ordnat fram 70.000 kronor. TACK till alla er som bidragit! Här nedanför ser du en lista på de företag som skänkt pengar till projektet. Stort TACK!

Välkommen att ta del av resultatet!

Under våren kommer vi att ordna ett digitalt evenemang med elever och personal på St John school, där de berättar om vad vår satsning betytt för elever och familjer. Du som är medlem i klubben kommer att få en länk till mötet, som hålls digitalt. Där får du också chansen att säga hej till Rotaryvännerna i Gränna!

/Britta Algulin, projektledare

Affärstryckeriet Olof Engfeldt Roslagens Webbyrå Johan Skårman